Nowy Pracownik 1

Onboarding czyli jak powiedzieć „Witamy na pokładzie!”

Udana rekrutacja za nami. Sukces został osiągnięty i do załogi firmy dołącza nowy pracownik. Jednak co teraz? Zastanawialiście się jak wygląda „i żyli długo i szczęśliwie” w rzeczywistości firmowej? Zaraz rozłożymy je na czynniki pierwsze i uchylimy rąbka tajemnicy jak może wyglądać pierwszy dzień nowego pracownika w firmie.

Sterta dokumentów, regulaminów i zgód do podpisania oraz niezwykle pasjonujące szkolenie BHP, tak standardowo wygląda pierwszy dzień pracownika w nowej firmie. Co jednak zrobić, aby odczarować ten dzień i sprawić, że nowy pracownik już pierwszego dnia pozna całą załogę? Tu z pomocą przychodzi dobrze zaplanowany onboarding.

Planowanie przyjęcia do pracy nowego pracownika zaczyna się na długo przed jego pierwszym pojawieniem się w firmie. Warto zaaranżować ten dzień tak, aby był on tym samym co wielki plakat „cieszymy się, że do nas dołączysz” przy głównym wejściu. Pozwoli to zminimalizować stres, który wiąże się z pojawieniem się w nowej pracy.

Onboarding jest to najprościej mówiąc sposób w jaki przyjmiemy i zapoznamy z firmą nowych członków załogi. Aby przyniósł on zakładane efekty należy zwrócić uwagę na 4 podstawowe kwestie, tzw. 4C:

  1. Compliance (Procedury) –Czyli najprościej mówiąc kwestie administracyjne, w tym np. dostęp do systemów informatycznych, zgoda na wykorzystanie wizerunku czy zapoznanie z polityką ochrony danych osobowych w firmie i upoważnienie do ich przetwarzania
  2. Clarification (Zadania i cele) – Czyli zapoznanie z zakresem obowiązków, oraz tym czego się oczekuje od owego pracownika. Ważne jest, aby były one przekazane w sposób jasny, zrozumiały i dostosowany do odbiorcy. Istotne jest w tym punkcie również poinformowanie reszty załogi jaką rolę będzie pełnił nowy pracownik i za co odpowiadał.
  3. Culture (Kultura) – Czyli to co wolno, a czego nie wypada, zarówno bardzo oficjalnie reguły jak i dobre rady od starszych kolegów jak grać, żeby się nie sparzyć, jakie obowiązują zasady oraz co jest mile widziane
  4. Connection (Relacje) – Czyli integracja z resztą drużyny, relacje i komunikacja, która spaja zespół i pozwala nowemu pracownikowi poczuć się jego częścią

Z tych 4 obszarów, w różnych proporcjach, powinien składać się onboarding w naszej firmie. Co jednak zrobić, aby już pierwszego dnia nie zgasić zapału do pracy naszego rozentuzjazmowanego nowego? Mamy dla Was kilka propozycji, jedne lepiej sprawdzą się w dużych korporacjach inne w małych start-upowych projektach, zaczynajmy!

1. Najważniejsze pierwsze wrażenie!

Zróbmy wszystko, aby umilić dzień nowego pracownika jakimś niestandardowym pomysłem. Możemy całym zespołem powitać go w holu lub przygotować sobie na ten dzień niestandardowe kartki z imionami, aby nowy pracownik szybciej mógł je zapamiętać. Dobrym pomysłem jest także wykorzystanie tego dnia na „wycieczkę” po firmie i porozmawianie chwilę z każdym z pracowników. Oczywiście wszystko zależy od wielkości i zorganizowania naszej firmy. Dajmy odczuć nowemu pracownikami, że jest mile widziany, a my cieszymy się, że do nas dołączył. Coraz częściej takie przyjęcie jest obecnie organizowane z fantazją np. „przygotujmy razem gofry”, a relacja z takiego dnia udostępniania jest na portalach firmy w social media. Stanowi to dodatkowy element wizerunkowy firmy.

2. Moc wyczuwam młody Padawanie.

Nieoceniana jest rola opiekuna. Pierwszego dnia pracy, dobrze jest przedstawić nowemu pracownikowi jego „przewodnika” po skomplikowanym świecie firmowej gry. Takie rozwiązanie zacieśnia relacje, daje poczucie bezpieczeństwa i rozwiązuje wiele problemów. Opiekun to nie przełożony, a raczej kolega, który pracuje tam dłużej i może wesprzeć zarówno dobra radą jak i merytoryczną pomocą.

3. Mój jest ten kawałek podłogi.

Elementem, o którym nie należy zapominać jest odpowiednie przygotowanie miejsca pracy dla nowego pracownika. Oczywiście na biurku stanie laptop, telefon czy kalendarz, ale postarajmy się tak umieścić również spersonalizowany gadżet, koszyk słodkości albo kartkę z życzeniami powodzenia od innych pracowników.

4. Inwencja twórcza.

Dobrze jest również znaleźć sposób na przekazanie procedur firmowych w sposób nieoczywisty, można skorzystać z popularnych obecnie gier tworzonych na potrzeby konkretnych organizacji, czy zamieścić informację o tym w Internecie, ważne jest, aby nasz nowy pracownik dowiedział się kim są i jak wyglądają jego przełożeni, jaka jest organizacja firmy (dobrze, aby znalazły się tam też informacje o celu, misji i historii firmy), ale też gdzie znajduje się ekspres do kawy i ile trwają przerwy.

To tylko niektóre pomysły i wybrane z wielu elementów, które spowodują, że znajdziemy nasz własny sposób na przywitanie nowego pracownika. To jak w praktyce będzie wyglądał ten dzień zależy w dużej mierze od wielkości firmy, jej organizacji, a nie rzadko też budżetu. Ważne jest jednak, aby pomyśleć niestandardowo i znaleźć sposób, aby o rzeczach ważnych mówić w sposób ciekawy. Onboarding jest częścią strategii marketingowej i działań employer brandingowych, dlatego ważne jest, aby zaplanować go z głową i dostosować pomysł do większej całości. Więcej na temat kształtowania dobrego wizerunku firmy i znaczenia tego elementu w rekrutacji znajdziecie w naszym wpisie Budowanie Marki Pracodawcy.

Leave us a comment

logged inYou must be to post a comment.