Jednym z wyzwań jakie pandemia koronawirusa postawiła przed pracodawcami była praca zdalna. Ten test zdaliśmy śpiewająco! Wielu firmom udało się szybko i sprawnie przestawić na pracę z domu oraz pogodzić interesy firmy z interesami pracowników. Jednak im dalej w las, tym więcej drzew. Home office w przypadku pracowników, z którymi współpracujemy od dłuższego czasu jest prostszy niż wprowadzenie i wdrożenia do firmy nowego pracownika. Na naszym blogu znajdziecie już artykuł z pomysłami na to jak podejść do tematu onboardingu nowo zrekrutowanego pracownika ONBOARDING CZYLI JAK POWIEDZIEĆ „WITAMY NA POKŁADZIE!”. Dziś chcemy się z Wami podzielić wskazówkami o czym pamiętać robiąc to zdalnie.
Do tej pory witając nowego pracownika wiele nowej wiedzy mogliśmy przekazać mu osobiście, werbalnie – sam na sam lub na spotkaniu. Z pewnością duża część tych informacji była również spisana, ale czy w wersji online dostępnej dla każdego i z każdego miejsca? W sytuacji, kiedy pracujemy w rozproszeniu trudniej jest nam zapytać koleżanki z biura obok o radę albo dzwonić do bezpośredniego przełożonego z każdym nowym pytaniem. Dlatego należy zadbać, aby jak najwięcej wiedzy zostało w przystępny sposób spisane i udostępnione w jednym miejscu online, tak aby nie tylko nowy, ale każdy pracownik miał do tego dostęp. Możemy w ten sposób „skatalogować” regulaminy, przewodniki i instrukcje obsługi wykorzystanych narzędzi, ale także przedstawić tu krótko załogę przypisując do każdego zdjęcia oraz to kto jest za co odpowiedzialny. Warto też pomyśleć o urozmaiceniu zawartych tam treści, na przykład ze względu na formę przekazu. Można wykorzystać wideo, aby zrobić małą wycieczkę po biurze. Kiedy nowy pracownik w końcu się w nim pojawi, będzie się dzięki temu czuł zdecydowanie pewniej i bezpieczniej.
Poza merytorycznym przygotowaniem firmy do zdalnego onboardigu bardzo ważne jest także, aby zadbać o stronę techniczną całego procesu. Nawet najlepsze pomysły pozostają niedocenione albo niewykorzystane, jeżeli nie zapewnimy pracownikom możliwości skorzystania z nich. Dlatego warto wcześniej przetestować i wybrać najlepsze narzędzia, które będą wspierać proces wdrożenia nowego pracownika. Dobrze byłoby, aby tak dużo jak tylko można spotykać się online – wykorzystując dźwięk i obraz, a nie tylko telefonicznie. Warto więc wybrać narzędzie, które pomoże zorganizować videokonferencje czy webinary. Bardzo ważny jest także komunikator, przez który pracownicy będą komunikować się wewnętrznie, może być to MS Teams, Skype, czy Slack. Aby mieć kontrolę nad organizacją zadań dobrze też pomyśleć o aplikacji wspierającej jak np. Asana. Jeżeli ciekawi Was jakie inne narzędzia wykorzystujemy jako agencja rekrutacyjna i co polecamy każdemu zapraszamy do lektury naszych artykułów o narzędziach NARZĘDZIA, KTÓRE NA CO DZIEŃ UŁATWIAJĄ ŻYCIE REKRUTEROM oraz NARZĘDZIA UŁATWIAJĄCE PRACĘ REKRUTERÓW PART 2.
Zanim zaczniemy wdrażać nowego kandydata do pracy, jedną z podstawowych, a jednocześnie nie możliwych do pominięcia kwestii, są narzędzia do pracy. Jeżeli wcześniej zapewnialiśmy pracownikom laptopa, telefon, lub inny sprzęt to teraz należy pamiętać, aby to wszystko udostępnić pracownikom do domu np. przy pomocy firmy kurierskiej. Dobrze jest zorganizować to tak, aby kurier przed przekazaniem sprzętu zweryfikował tożsamość odbiorcy i przy tej samej wizycie odebrał oryginał podpisanej przez pracownika umowy. Jeżeli w firmie istnieje zwyczaj wręczania nowym pracownikom tzw. welcome packów, to pamiętajmy, aby dołączyć taki do przesyłki ze sprzętem. Pokaże to, że mimo iż pracownik nie pojawił się w biurze jest traktowany tak samo jakby w nim był.
Coraz bardziej powszechna praca zdalna to nie tylko konieczność, ale też szereg korzyści, które może przynieść. Aby jednak była efektywna nie można zaniedbać żadnego z jej etapów. Zarówno rekrutacja, jak i czas onboardingu i wdrożenia, tak i późniejsza praca powinny być dobrze zaplanowane i monitorowane.